לומדים לבחור

"בן חורין צריך להישאר בן חורין
גם ברכישת דעת... דעת שנרכשה
תוך אונס אין לה קיום בנפש." 
אפלטון

בחירה היא תהליך שבו יש לאדם מספר אפשרויות, לכל הפחות 2 אפשרויות, שמתוכן הוא צריך לבחור באחת מהן. 

בחירות וקבלת החלטות הן חלק בלתי נפרד מחיינו והן קיימות באופן מודע כבר מגיל צעיר:

מה למרוח בסנדביץ', איזה  אופניים לקנות, אילו נעליים לקנות, איזה סיפור לבחור לפני השינה, האם לבחור ארטיק או טילון?  ללכת לחבר או להישאר עם אבא ואמא בבית? 

ככל שגדלים הנושאים הופכים לגדולים ומשמעותיים יותר.

 

בחירה בבסיס שלה קשורה לקבלת החלטות, לידיעה הברורה שאם אני בוחר משהו מסוים, ישנה האפשרות שאני מפסיד משהו אחר. לכן לעיתים הבחירה וקבלת ההחלטות מהווה משימה לא פשוטה ויש מי מאיתנו שזו יכולה להיות עבורם משימה קשה מאוד.

תנאי הכרחי לטיפוח הכוונה עצמית בלמידה הוא מתן אפשרות בחירה ללומדים 
(Schunk, 2000). סביבת למידה המעודדת בחירה מאפשרת לתלמידים בחירות מסוגים שונים ומטילה עליהם את האחריות לפעול על פי בחירתם (זילברשטיין וחובריו, 1994)

אולם, לא די בקיום ההזדמנויות, וגם לא די ברצון הקיים לבחור, נחוצה גם היכולת לבחור בחירות רציונליות ומנומקות. לכן בסביבה לימודית המעודדת בחירה צריך להיות גם טיפוח מכוון של מיומנויות בחירה, כגון: יכולת לאסוף נתונים ממקורות שונים, יכולת פריסת חלופות שונות, יכולת השוואה בין אפשרויות שונות, יכולת לקבוע סדרי עדיפויות, יכולת בחירה תוך התחשבות באילוצים קיימים ויכולת לקחת אחריות לבחירה (זילברשטיין וחובריו, 1994).


בלמידה מבוססת פרויקטים מתנסים התלמידים בבחירה לפחות פעמיים.

בפעם הראשונה בחירה של נושא רחב אחד מתוך חמישה נושאים רחבים ובהמשך בחירה פתוחה וכמעט בלתי מוגבלת של התחום המסוים בנושא אותו ירצו לחקור וללמוד.


לקראת תהליכי הבחירה לומדים התלמידים אסטרטגיות בבחירה באמצעות תרגיל  הקרוב לעולמם: בחירת טלפון סלולרי לקראת רכישתו.


הוראת אסטרטגית בחירה בכיתה על נושא קרוב לילדים כגון בחירת טלפון נייד

טבלת מידע לקבלת החלטה
Ċ
סמדר מלכי,
5 בנוב׳ 2012, 4:05